Sunday, April 5, 2009

Cendol Leman Dawi


Hari ni aku ke Tampin untuk menghadiri kenduri kahwin rakan sepejabat. Tahniah buat Kak fina dan pasangannya Abg Halim. Aku doakan kalian bahagia hendaknya. Maaflah, tak ada gambar nak sertakan kat sini. Tak teringat nak amik tadi. Tu sumer sebab kami ada tujuan yang lebih besar hari ni... nak makan cendol Leman Dawi ;p

Sebenarnya, aku baru tahu tentang kewujudan Leman Dawi ni. Walaupun aku anak jati Negeri Sembilan, entah macam mana aku boleh tak tahu tentang cendol Leman Dawi ni. Dengar cerita, kedai cendolnya ini pernah masuk di TV3 dalam rancangan Majalah 3. Nak bukti? Tengok video kat bawah ni:



Di sebabkan dengar cerita2 orglah maka aku mengajak suamiku ke kedai cendol ni. Punyalah terkejut bila tengok orang ramai beratur semata-mata nak beli cendol. Memang sah cendol sedap. kalau tak, takkan org boleh datang sini semata2 nak makan cendol kan?

Aku pun mula la menapak ke kedai tu. Parking kereta punyalah jauh. Mula2 mmg aku nak makan kat situ je sebab nak dengar celoteh Pakcik Leman nih. Tapi di sebabkan terlalu ramai, maka aku n suami pun beli bungkus je lah. memang sedap. Aku pasti nak beli lagi.


Ini lah yang di katakan rezeki Tuhan. Allah beri kita otak dan akal untuk berfikir. Pakcik Leman ni mmg kreatif. Pakej di kedai tu beli satu mangkuk cendol, percuma tambah banyak mana pun. Harga pun berpatutan. Dari segi logik nya, cendol ni sejenis air. Walau pun dier bagi kita tambah, tapi rasa2nya tak termuat pulak perut ni dengan 3 mangkuk cendol kan. Lainlah kalau badan tu mcm tong drum. Tu pun aku rasa termengah2 la jugak nak habiskan. Itulah keistimewaan yang terdapat kat kedai tu. Memang plan pemasaran yang bagus. Aku kasi 5 bintang ;p

Aku memang suka bila orang melayu berjaya. Harap2 tak adalah yang dengki mendengki dengan pakcik ni. Biarlah dier berjaya dgn perniagaannya. Bukannya apa, mmg tabiat org melayu ni dengki dgn kejayaan org lain. Itulah sebabnya ramai org melayu tak boleh pegi jauh. Aku pun tak sempat pulak nak amik gambar kedai cendol ni. Tapi, aku search kat internet rupenya ramai yang bercakap tentang cendol Leman Dawi ni. So, aku copy and paste jela ekk...



Kalau korang datang ke negeri sembilan, singgahla kat sini.

4 comments:

FARIE said...

i pn owg negeri tp x tau pn mn kedai cendol tu..
nnt nk try gak..

btw, salam singgah..

Resthour said...

Tak tau jgk? hihihi
kat jalan tampin tu

senget said...

ngee...
tambah free kan cendoi leman dawi nih...
hehehe...
jum3 cik resthour kite pekena cendoi.. :P

Resthour said...

jom2...
kita bawak si farie ni
dier tak tau kat mana