Saturday, March 28, 2009

Jom Shopping Di Mawaddah Boutique

Kepada semua pembaca yang dihormati, anda dijemput ke Jualan Pengenalan Boutique Mawaddah di Ampangan, Seremban. Pelbagai jenis tudung Ariani di sana. Dapatkan segera dengan harga yang amat murah. Cepat! Promosi ini berjalan pada 28/3/2009 (hari ini) dan 29/3/2009.



Thursday, March 26, 2009

Toyota

video

Cannot Laugh When You Learn English

video

Friday, March 13, 2009

Baby's Videos

video

Membuka Pintu Rezeki 2

1. Selawat ke atas Junjungan nabi 100 x selepas setiap solat
2. Baca surah Al-Waqiah sebelum tidur
3. Puasa setiap isnin dan khamis setiap minggu.


Sabda Rasulullah s.a.w.: “Sesiapa membaca surah Al-Waqi’ah setiap hari, ia tidak akan ditimpa kefakiran.”

Sabda Rasulullah s.a.w. : “Siapa membaca surah Al-Waqi’ah setiap malam, dia tidak akan ditimpa kesusahan atau kemiskinan selama-lamanya. (Diriwayatkan oleh Baihaqi dari Ibnu Mas’ud r.a.)

Sabda Rasulullah s.a.w. : “Ajarkanlah surah Al-Waqi’ah kepada isteri-isterimu. Kerana sesungguhnya ia adalah surah Kekayaan.” (Hadis riwayat Ibnu Ady)

Sabda Rasulullah s.a.w. : “Barang siapa yang membaca surah Al-Waqi’ah setiap malam maka dia tidak akan tertimpa kefakiran dan kemiskinan selamanya. Dan surah Al-Waqi’ah adalah surah kekayaan, maka bacalah ia dan ajarkan kepada anak-anakmu semua.”

Menurut fatwa sebahagian Ulama’ katanya: “Barangsiapa membaca surah Al-Waqi’ah pada setiap hari dan malam dalam satu majlis sebanyak 40 kali, selama 40 hari pula, maka Allah akan memudahkan rezekinya dengan tanpa kesukaran dan mengalir terus dari pelbagai penjuru serta berkah pula.”

Thursday, March 12, 2009

Membuka Pintu Rezeki

Dato' Dr. Fazilah Kamsah pernah berkata..... .." setiap pagi sedekahkan al-fatihah kepada kedua ibu bapamu (tak kira masih hidup @ telah tiada) "......... nescaya pintu rezekimu akan terbuka buat kamu...

Assalammualaikum semua;

Berdasarkan Hadith Nabi : "Tidak akan terputus rezeki seseorang selagi dia tidak meninggalkan doa kepada kedua orang tua nya dalam sehari"

Huraian hadith:

- jangan sesekali meninggalkan doa kepada kedua ibubapa (baik yang hidup mahu pun yang sudah tiada)

- Allah akan memurahkan rezeki kepada mereka yang tidak putus berdoa kepada kedua ibu bapa (walaupun ada ibu bapa yang leka, doakan agar mereka berubah)

- Ingatlah bahawa keredhaan ibu bapa adalah keredhaan Allah

- Semasa berdoa, berdoalah dengan bersungguh2. ...tadah tangan dan bayangkan wajah kedua orang tua kita, termasuk guru2 kita dan mereka yang banyak menolong kita (berdoa perlu benar2 bersungguh2)

- Mereka yang lupa berdoa kepada kedua orang tua, akan disempitkan rezeki oleh Allah

Kesimpulannya:

- Bagi yang berniaga, tak perlu ada ilmu pelaris....Cuma jangan lupa doakan ibu bapa kita setiap hari

- Rezeki bukan sahaja berupa wang ringgit, tetapi segala nikmat yang kita dapat dari Allah (e.g. makan, kesihatan, kasih sayang, ilmu dsb nya..)
Wassalam.

Sama2 kita berdoa untuk kedua ibu bapa kita – AL FATIHAH UNTUK MEREKA.

Wednesday, March 11, 2009

Erti Cinta & Perkahwinan

Suatu pagi yang dingin, terjadilah satu perbualan antara seorang guru falsafah dan pelajarnya.. .



pelajar: guru, apakah erti cinta..? bagaimanakah saya boleh mendapatkannya. ..?



guru: ada sebuah ladang gandum yang luas didepan sana ,berjalanlah kamudan jangan sesekali kamu berundur. kemudian ambillah satu ranting. sekiranya kamu mendapati ranting tersebut sangat menakjubkan, ertinya kamu telah menemui cinta


pelajar tersebut pun berjalan dan tidak berapa lama dia kembali dengan tangan yang kosong.



guru bertanya: mengapa kamu tidak membawa sebatang ranting pun...?



pelajar menjawab: saya hanya terpaksa memilih satu ranting saja, dan sewaktu berjalan saya tidak boleh mengundur kebelakang semula. sebenarnya saya telah berjumpa dengan satu ranting yang paling menakjubkan tapi saya tak tahu apakah yang akan menakjubkan di hadapan sana nanti, maka saya biarkan ranting itu lalu saya dapati tidak ada lagi ranting yang paling menakjubkan selain daripada yang saya lihat tadi. jadi saya tidak mengambil sebatang pun akhirnya


gurunya menjawab: ye, itu lah cinta...



dihari lainnya pula pelajar tersebut bertanya kepada gurunya, apa itu perkahwinan. ..?



guru: ada hutan yang subur didepan sana. berjalanlah kamu.tapi janganlah kamu sesekali mengundur kebelakang. tebanglah sepohon pokoksaja. dan tebanglah jika kamu merasakan bahawa pohon tersebut adalah yangpaling cantik,segar dan tinggi, kerana kamu telah menemukan apa itu perkahwinan.


pelajar tersebut pun berjalan, dan tidak berapa lama, dia datang semula dengan membawa sepohon kayu, walaupun pohon tersebut tidaklah berapa segar, cantik dan tinggi pada pandangan guru tersebut.



maka gurunya pun bertanya: mengapa kamu memotong pohon seperti ini....?



pelajar itu menjawab: sebab, berdasarkan pengalaman ku sebelum ini, aku hanya berjalan separuh daripada hutan tersebut dan aku takut akan kembali dengan tangan kosong. jadi saya mengambil kesempatan menebang pohon ini lalu dibawa kesini. pada pandangan saya ianya adalah pohon yang terbaik buat saya. saya tidak mahu kehilangannya atau menyesal kerana tidak memilihnya.. .



maka guru itu menjawab: itulah perkahwinan. ......



tamat....

Kesimpulannya, usahlah terlalu memilih cinta, ditakuti anda akan terlepasnya, dan janganlah terlalu memilih jodoh, terimalah pasangan anda dengan seadanya. Tidak ada manusia yang sempurna di dunia ini. Setiap insan pasti ada kelebihan dan kekurangannya .

PENDAYUNG SAMPAN- Dayung Jangan Tak Dayung

Suatu hari, seorang Professor yang sedang membuat kajian tentang lautan
menumpang sebuah sampan.

Pendayung sampan itu seorang tua yang begitu pendiam. Professor memang
mencari pendayung sampan yang pendiam agar tidak banyak bertanya ketika dia
sedang membuat kajian.


Dengan begitu tekun Professor itu membuat kajian. Diambilnya sedikit air
laut dengan tabung uji kemudian

digoyang-goyang; selepas itu dia menulis sesuatu di dalam buku. Berjam-jam
lamanya Professor itu membuat

kajian dengan tekun sekali. Pendayung sampan itu mendongak ke
langit.Berdasarkan pengalamannya dia

berkata di dalam hati, "Hmm. Hari nak hujan."


"OK, semua sudah siap, mari kita balik ke darat" kata Professor itu.

Pendayung sampan itu akur dan mula memusingkan sampannya ke arah pantai...
Hanya dalam perjalanan pulang itu barulah Professor itu menegur pendayung
sampan..


"Kamu dah lama kerja mendayung sampan?" Tanya Professor itu.

"Hampir semur hidup saya." Jawab pendayung sampan itu dgn ringkas.

"Seumur hidup kamu?" Tanya Professor itu lagi. "Ya".

"Jadi kamu tak tahu perkara-perkara lain selain dari mendayung sampan?"
Tanya Professor itu.

Pendayung sampan itu hanya menggelengkan kepalanya. Masih tidak berpuas
hati, Professor itu

bertanya lagi, "Kamu tahu geografi?"

Pendayung sampan itu menggelengkan kepala.

"Kalau macam ni, kamu dah kehilangan 25 peratus dari usia kamu."

Kata Professor itu lagi, "Kamu tahu biologi?"

Pendayung sampan itu menggelengkan kepala.

"Kasihan. Kamu dah kehilangan 50 peratus usia kamu. Kamu tahu fizik?"
Professor itu

masih lagi bertanya..
Seperti tadi, pendayung sampan itu hanya menggelengkan kepala.

"Kalau begini, kasihan, kamu sudah kehilangan 75 peratus dari usia
kamu.Malang sungguh nasib kamu, semuanya tak tahu.Seluruh usia kamu
dihabiskan sebagai pednayung sampan." Kata Professor itu dengan nada
mengejek dan angkuh. Pendayung sampan itu hanya

Selang beberapa minit kemudian, tiba-tiba hujan turun. Tiba-tiba saja datang
ombak besar. Sampan itu

dilambung ombak besar dan terbalik.Professor dan pendayung sampan
terpelanting. Sempat pula

pendayung sampan itu bertanya,

"Kamu tahu berenang?"

Professor itu menggelengkan kepala.

"Kalau macam ini, kamu dah kehilangan 100 peratus nyawa kamu." Kata
pendayung sampan itu sambil berenang menuju ke pantai.



*Morale of the Story:*

Dalam hidup ini IQ yang tinggi belum tentu boleh menjamin kehidupan.

Tak guna kita pandai dan tahu banyak perkara jika tak tahu perkara-perkara
penting dalam hidup.
Adakalanya orang yang kita sangka bodoh itu rupanya lebih berjaya dari kita.
Dia mungkin bodoh dalam bidang yang tidak ada kena mengena dengan
kerjayanya, tetapi "MASTER" dalam bidang yang diceburi.


Hidup ini singkat. Jadi, tanyalah pada diri sendiri,untuk apakah ilmu yg
dikumpulkan jika bukan utk digunakan dan boleh digunakan?


Hikmat Inspirasi:

Kepuasan itu terletak pada usaha bukannya pada pencapaian.

Usaha sempurna adalah kemenangan ..

Friday, March 6, 2009

Hati-hati Makan Organ dalaman

PERTEMBUNGAN ANTARA SAINS MODEN DENGAN ILMU WAHYU (AL-QURAN) & HADIS

Dalam artikel ini saya menceritakan pengalaman diberikan Allah anak sulung
dengan memberikan anak manja ini makanan rapu. Sebenarnya, melalui anak yang
sulung ini, begitu banyak Allah memberikan ilmu melalui pengalaman
membesarkannya. Alhamdulillah bersyukur saya di atas segala nikmat yang
diberikan Nya.

Dari tahun 1980 hingga 1985, saya mengajar di tiga buah sekolah dari SMK
Sultan Ahmad Shah Cameron Highland, Sekolah Mahmud Raub dan akhir sekali di
Sekolah Menengah Sains Raub. Saya mengajar subjek utama biologi tingkatan 4
dan 5 di samping beberapa subjek lain. Dalam subjek biologi ini saya
menggalakkan pelajar saya untuk memakan hati kerana menurut sains, hati kaya
dengan pelbagai khasiat seperti sumber zat besi yang sangat diperlukan oleh
tubuh badan . Saya tidak pernah membuktikan sama ada benar dakwaan sains ini
tetapi itulah yang perlu saya ajarkan kerana ia terdapat di dalam sukatan
pelajaran biologi dari dulu sampai sekarang.

Para doktor juga telah diberikan ilmu yang sama iaitu hati sama ada hati
ayam atau hati lembu mengandungi sumber zat besi yang tinggi yang sangat
diperlukan tubuh. Namun Islam mengajarkan sesuatu yang bertentangan sama
sekali dengan ilmu sains ini iaitu mafhumnya lebih kurang begini "Janganlah
kamu makan organ dalaman" . Walau pun Nabi berkata jangan tetapi ulamak
lebih menjatuhkan hukum makhruh dalam keadaan ini dan bukan mengharamkannya.
Organ dalaman adalah organ selain daging yang terkandung dalam tubuh haiwan
seperti:
1. Hati
2. Paru-paru
3. Perut
4. Hempedal
5. Buah pinggang
6. Jantung
7. Telur ayam yang belum keluar dari perut ayam
8. Telur ikan
9. etc.

Sains menggalakkan makan hati kerana khasiat zat besinya yang sangat
diperlukan manusia sedangkan Islam melarang dari memakan hati ini . Mana
yang anda pilih? Sains atau pesan Nabi Muhammad SAW ini?

Kembali kepada pengalaman membesarkan anak sulung 25 tahun lalu, setelah
berbagai makanan rapu termasuk berbagai jenama minuman bergas diberikan,
sewaktu anak saya berusia 2 tahun, ia sudah menghadapi satu masalah, beliau
mudah letih dan tidak bermaya. Saya dan isteri membawa anak kesayangan ke
klinik di Raub Pahang. Doktor Cina di klinik ini sangat rapat dengan saya
dan isteri kerana isteri doktor ini mengajar matapelajaran Biologi di
sekolah yang sama dengan Isteri saya.

Setelah membuat semakan dan ujian termasuk melihat di dalam kelopak mata
bahagian bawah, doktor mengatakan bahawa anak saya sudah mempunyai masalah
anemia atau bahasa mudahnya kurang darah atau lebih tepatnya darah anak saya
ini kekurangan sel darah merah menyebabkan warna darahnya kurang merah .
Doktor menasihati kami berdua agar memberikan anak sulung kami ini makan
banyak hati seperti hati ayam . Doktor juga ada memberikan supplement untuk
anak kami tersebut.

Bermula dari saat ini setiap kali balik dari sekolah, sewaktu singgah di
pasar Raub, saya akan membeli sekilo hati ayam untuk diberikan kepada anak
disamping makanan ayah dan ibunya . Walaupun dengan supplement dan hati ayam
yang diberikan, keadaan kesihatan anak saya semakin merosot . Ia semakin
sangat mudah letih. Beliau hanya akan menjadi penonton apabila sepupunya
bermain atau rakan-rakannya berlari berkejar-kejaran.

Perniagaan doktor ini semakin maju maklumlah saya kerap ke kliniknya boleh
dikatakan setiap bulan selain dari sakit demam. Pada usia anak saya ini 4
tahun, doktor Cina ini dah surrender dan merujukkan kes anak saya ini ke
Hospital Universiti Petaling Jaya . Saya dan isteri terpaksa mengambil cuti
membawa anak menemui doktor pakar kanak-kanak. Anak saya diambil darahnya
dan doktor minta anak saya dimasukkan ke dalam wad kanak-kanak. Bacaan
hemoglobin dalam darah anak saya cuma 4.2 sedangkan orang biasa sepatutnya
dalam lingkungan 12 dan ke atas . Allah saja yang mengetahuinya azab yang
kami lalui. Hasil pemeriksaan doktor, mereka mengatakan anak saya kena
anemia Talesemia (umur sel darah merah pendek berbanding normal 120 hari).
Saya tidak ada ilmu ketika itu tentang apa itu (Talesemia). Saya menelefon
kakak ipar saya di Tapah bertanyakan apa itu Talesemia. Subhanallah,
penjelasannya sangat mengerikan. Kanak-kanak penghidap talesemia selalunya
meninggal dunia sebelum usia mencecah 7 tahun . Adakah saya akan kehilangan
anak sulung yang dikasihi?

Sudah tidak tahu apa yang perlu dibuat, saya berkunjung ke sebuah farmasi di
Kajang mencari sesuatu yang boleh saya usahakan untuk mengubati masalah anak
saya. Saya ternampak sebuah ubat supplement buatan Amerika dalam bentuk
cecair bernama NUTROPLEX. Saya tawakkal membelinya dan memberikan ubat ini
kepada anak saya. Alhamdulillah bacaan hemoglobin anak saya meningkat
sehingga ada waktunya kepada bacaan 7. Satu perkara lain selain masalah
masalah yang telah disebutkan di atas, anak saya ini kerap sekali menghadapi
demam secara purata 2 kali sebulan dari usia 2 tahun sehingga berusia 13
tahun . Pendek kata, sekolah memang terpaksa selalu tidak hadir kerana
demam.

Begitulah masalah yang kami hadapi membesarkan anak sulung ini sehingga
berusia 13 tahun. Kerap demam dan tidak bermaya serta mudah letih. Kemuncak
masalah ini ialah bila satu ketika saya mendapat panggilan telefon dari
isteri mengatakan anak saya terpaksa dimasukkan ke hospital kerana demam
yang serius. Waktu ini saya sudah mula berguru dengan arwah guru saya.
Segala masalah anak saya sudah sedia dalam makluman arwah guru cuma menanti
saat yang sesuai sahaja untuk memberitahu kepada saya.

Dalam saat kebingungan mengenangkan anak dimasukkan ke hospital kerana demam
yang serius, saya menelefon arwah guru saya. Setelah saya menjelaskan cerita
sebenarnya, arwah memberitahu saya agar mencari sebanyak mungkin buah delima
masak di mana-mana kampung dan berikanlah makan kepada anak saya.
Alhamdulillah saya berjaya mencari agak banyak juga buah delima kampung dan
saya menyuapkan kepada anak saya. Alhamdulillah selepas beberapa hari, anak
saya dibenarkan keluar dari wad hospital .

Bermula dari saat inilah saya terpaksa akur sahaja dengan apa yang
disarankan oleh arwah guru saya. Sebelumnya, saya memang banyak membantah
kata-kata arwah guru, maklumlah saya lulusan universiti (biologi & kimia)
sedangkan arwah guru sekadar pengamal perubatan tradisional dan tok guru
agama . Arwah guru saya menasihati agar:
1. Elakkan dari makan sebarang organ dalaman seperti hati dsbnya
2. Elakkan makanan rapu seperti coklat, maggi mee, twisties, ding dang,
double decker, burger, naget, sausage dan sebagainya
3. Elakkan minuman bergas
4. Elakkan jeruk-jeruk kering dan basah
5. Makan sayur-sayuran yang berzat seperti sayuran hijau dan pahit.
6. Makan buah delima
7. Makan epal hijau

Selepas tiada pilihan (doktor dan pakar sudah diusahakan) melainkan mencuba
kaedah rawatan arwah guru semata-mata , akhirnya saya bersyukur kepada Allah
SWT bahawa inilah kaedah yang tepat untuk merawat kes anak saya. Sejak dari
saat ini, anak saya ini kelihatan semakin sihat dan segar dan akhirnya
kekerapan menghidap demam pun telah menjadi sejarah . Syukur Alhamdulillah
terima kasih kepada Mu ya Allah di atas rahmatMu.

Bermula dari saat ini saya sudah berpusing 180 darjah. Saya menyumpah kepada
ilmu sains yang mengajarkan bahawa makan hati boleh membawa kebaikan kepada
manusia . Saya menyumpah juga kepada diri saya yang selama ini mengajarkan
kepada pelajar-pelajar saya satu ilmu yang sebenarnya membawa mudharat
kepada manusia. Ampunilah dosa ku ya Allah kerana mengajarkan ilmu sesat di
sekolah dahulu (ilmu makan hati untuk menambah darah).

Saya yakin bahawa saranan ilmu sains bahawa memakan hati haiwan adalah baik
untuk menambah darah adalah ilmu songsang yang diajarkan oleh orang Yahudi
agar umat manusia menjadi tidak sihat . Orang Yahudi ini beranggapan jikalau
dunia ini dipenuhi oleh orang Yahudi semata-mata, alangkah indahnya. Mereka
ingin membunuh umat lain selain Yahudi secara senyap. Tanggapan saya ini
adalah berdasarkan bahawa orang Yahudi ini sangat mempelajari ilmu di dalam
Al Quran dan hadis cuma mereka tidak beriman sahaja . Mereka ingin
menggunakan ilmu ini untuk merosakkan dan membunuh umat Islam. Saya berkata
demikian kerana ilmu sains dari barat mengajarkan untuk memakan hati
sedangkan orang Yahudi , Amerika dan England tidak makan hati . Mereka juga
tidak makan kepala ikan seperti disarankan Nabi sedangkan orang Melayu Islam
di Malaysia makan hati dan kepala ikan .

Memakan hati bukan sekadar tidak membantu meningkatkan paras hemoglobin
darah malahan memakannya akan mengundang pelbagai mudharat lain yang Allah
dan Rasul Nya saja yang mengetahui dengan tepat . Pengalaman anak saya serta
didiagnosed oleh doktor sebagai pesakit leukemia sudah cukup mengajar saya
betapa mudharatnya memakan hati. Anak saya telah memakan hati ayam dengan
begitu banyak sekali semenjak berusia 2 hingga 13 tahun . Subhanallah.

Kepada mereka yang taksub dengan ilmu sains dan perubatan moden, waspadalah,
berbagai agenda tersembunyi dimasukkan oleh Yahudi dan Nasrani di dalam ilmu
sains dan perubatan moden . Mereka mengajarkan tidak ada ubat bagi
menyembuhkan penyakit seperti diabetes, jantung dan bengkak hati sedangkan
Allah dengan jelas menyatakan setiap penyakit diturunkan Allah bersama ubat
melainkan mati .

Bacalah Al-Quran

kalau nak hilangkan stress kerja dan nak tenangkan jiwa semasa bekerja, baca-bacalah mana-mana surah dalam al-quran ni. Lebih afdhal dalam keadaan suci berwudhu’


http://www.quranfla sh.com/en/ quranflash. html

KENTUT

"Jangan cuma tahu baunya saja, tetapi harus tahu juga proses ilmiahnya......pergh!! baunya sampai sini


1. Dari mana asal kentut?
Dari gas dalam usus.
Gas dalam usus berasal dari udara yg kita telan, gas yang menerobos ke usus dari darah, gas dari reaksi kimia dan gas dari bakteria dalam perut.

2. Apa komposisi kentut?

Bervariasi. Makin banyak udara anda telan, makin banyak kadar nitrogen dalam kentut (oksigen dari udara diaserap oleh tubuh sebelum sampai di usus). Adanya bakteria serta reaksi kimia antara asam perut dan cairan usus menghasilkan karbon dioksida. Bakteria juga menghasilkan metana dan hidrogen. Propors masing-masing gas tergantung apa yang anda makan, berapa banyak udara tertelan, jenis bakteria dalam usus, berapa lama kita menahan kentut. Makin lama menahan kentut, makin besar proporsi nitrogen, kerana gas-gas lain terserap oleh darah melalui dinding usus. Orang yang makannya tergesa-gesa kadar oksigen dalam kentut lebih banyak kerana tubuhnya tidak sempat menyerap oksigen.

3. Kenapa kentut berbau busuk?

Bau kentut kerana kandungan hidrogen sulfida & merkaptan. Kedua bahan ini mengandung sulfur (belerang). Makin banyak kandungan sulfur dalam makanan anda, makin banyak sulfida & merkaptan diproduksi oleh bakteri dalam perut & makin busuklah kentut anda. Telur & daging mempunyai peranan besar dalam memproduksi bau busuk kentut. Kacang-kacang berperanan dalam memproduksi volume kentut bukan dalam kebusukannya.

4. Kenapa kentut menimbulkan bunyi?

Kerana adanya vibrasi lubang `anus` saat kentut diproduksi. Kerasnya bunyi bergantung pada kecepatan gas.

5. Kenapa kentut yg busuk itu hangat & tidak berbunyi?

Salah satu sumber kentut adalah bakteria. Fermentasi bakteria & proses pencernaan memproduksi panas, hasil sampingannya adalah gas busuk. Ukuran gelembung gas lebih kecil dan hangat dengan produk metabolisme bakteria yg berbau busuk. Ini kemudiannya menjadi kentut, walau hanya kecil volumenya,tapi SBD (Silent But Deadly)

6. Berapa banyak kentut diproduksi sehari?

Rata-rata setengah liter sehari dalam 14 kali kentut.

7. Mengapa kentut keluar melalui lubang dubur?

Kerana density-nya lebih ringan, kenapa gas kentut tidak melakukan perjalanan ke atas? Tidak demikian. Gerak peristaltik usus mendorong isinya ke arah bawah. Tekanan di sekitar `anus` lebih rendah. Gerak peristaltik usus menjadikan ruang mempunyai tekanan, sehingga memaksa isi usus, termasuk gas-nya untuk bergerak ke kawasan yang bertekanan lebih rendah, iaitu sekitar `anus`. Dalam perjalanan ke arah `anus` gelembung-gelembung kecil bergabung jadi gelembung besar. Kalau tidak ada gerak peristaltik, gelembung gasakan menerobos ke atas lagi, tapi tidak terlalu jauh, kerana bentuk usus yg rumit & berbelit-belit.

8. Berapa waktu yang diperlukan oleh kentut untuk melakukan perjalanan ke hidung orang lain?

Bergantung kepada kondisi udara, seperti kelembaban, suhu, kecepatan & arah angin, berat molekul gas kentut, jarak antara 'transmitter' dengan 'receiver'. Begitu meninggalkan sumbernya, gas kentut menyebar & konsentrasinya berkurang. Kalau kentut tidak dikesan dalam beberapa detik, bererti ianya mengalami pengcernaan di udara & hilang ditelan udara selama-lamanya. Kecuali kalau anda kentut di ruang sempit, seperti lift, kereta, konsentrasinya lebih banyak, sehingga baunya akan berlegar dalam waktu yang agak lama sampai akhirnya diserap dinding.

9. Apakah setiap orang kentut?

Sudah pasti, kalau masih hidup. Sesaat setelah meninggalpun orang masih boleh kentut.

10. Betulkah lelaki kentut lebih kerap daripada perempuan?

Tidak ada kaitannya dengan gender... Kalau benar, bererti perempuan menahan kentutnya, & apabla mahu kentut, banyak sekali jumlah yg dikeluarkan.

11. Saat apa biasanya orang kentut?

Pagi hari di toilet. yang disebut "morning thunder". Kalau resonansinya bagus, boleh didengar di seluruh penjuru rumah.

12. Mengapa makan kekacang menyebabkan banyak kentut?

Kekacang mengandung zat gula yg tidak boleh dicerna tubuh. Gula tersebut (raffinose, stachiose, verbascose) jika sampai di usus, bakteria di usus berpesta & membuat banyak gas. Jagung, kubis, susu juga penyebab banyak kentut (bukan baunya!).

13. Selain makanan, apa lagi penyebab kentut?

Udara yang tertelan, makan terburu-buru, makan tanpa dikunyah, minum `soft drink`, naik pesawat udara (kerana tekanan udara lebih rendah, sehingga gas di dalam usus mengalami ekspansi & muncul sebagai kentut).

14. Apakah kentut sama dengan sendawa, tapi muncul dari lain lubang?

Tidak... sendawa muncul dari perut, komposisi kimianya lain dengan kentut. Sendawa mengandung udara lebih banyak, kentut mengandung gas yang diproduksi oleh bakteria lebih banyak.

15. Kemana perginya gas kentut kalau ditahan tidak dikeluarkan?

Bukan..tetapi diserap oleh darah, bukan hilang kerana bocor..Tapi bermigrasi ke bahagian atas menuju usus & pada gilirannya akan keluar juga. Jadi bukan lenyap, tapi hanya mengalami penundaan.

16. Mungkinkah kentut terbakar?

Boleh saja. Kentut mengandung metana, hidrogen yg combustible (gas alam mengandung komponen ini juga). Kalau terbakar, nyala-nya berwarna biru kerana kandungan unsur hidrogen.

17. Bolehkah menyalakan mancis dengan kentut?

Jangan mengada-ada... konsistensinya lain. Juga suhunya tidak cukup panas untuk memulakan pembakaran.

18. Mengapa kentut anjing & kucing lebih busuk?

Kerana anjing & kucing adalah karnivor (pemakan daging). Daging kaya dengan protein. Protein mengandung banyak sulfur, jadi bau kentut binatang ini lebih busuk. Lain dengan herbivor seperti kambing, kuda, gajah, yang memproduksi kentut lebih banyak, lebih lama, lebih kuat bunyinya, tapi relatif tidak berbau.

19. Betulkah pening kepala kalau mencium bau kentut 2-3 kali berturut-turut?

Kentut mengandung sedikit oksigen, mungkin sedikit saja anda mengalami pening kepala kalau mencium bau kentut terlalu banyak.

20. Apakah warna kentut?

Tidak berwarna. Kalau warnanya `orange` seperti gas nitrogen oksida, aka tahulah siapa yang kentut..hehehe

21. Apakah kentut itu asid atau neutral?

Asid, kerana mengandung karbondioksisa (CO2) & hidrogen sulfida (H2S).

22. Apa yang terjadi kalau seseorang kentut di planet Venus?

Planet Venus sudah banyak mengandungi sulfur (belerang) di lapisan udaranya, jadi kentut di sana tidak ada kesannya. Wallahu`alam