Friday, August 8, 2008

Logo anjing: Penulis blog mohon maaf



Seorang penulis ditahan polis selama dua hari kerana memaparkan imej kepala anjing di lambang rasmi Polis Diraja Malaysia (PDRM) di blognya.

Abu Bakar Mohd Rashid juga disiasat berhubung artikelnya bertajuk 'Kenapa tidak usik Raja Petra' yang termuat di blognya 'Penarik Beca' (www.penarikbeca.blogspot.com) pada 14 Julai lalu.

Ditemui Malaysiakini selepas dibebaskan di ibu pejabat polis bahagian jenayah perdagangan, Kuala Lumpur, petang ini, beliau menyatakan kesal dengan tindakannya itu dan memohon maaf kepada pasukan polis.

"Saya memohon maaf mana-mana yang tersinggung kepada semua (anggota) polis. Tetapi tulisan dalam artikel itu saya pertahankan," katanya.

"Saya rasa saya tidak patutlah meletakkan lambang itu."

"Apabila disebut (dalam siasatan) tentang lambang (PDRM) itu, saya langsung tidak mempertahankan. Saya kesal dan saya tidak pertahankan. Kalau ada orang bertanya bab itu, saya malas layan lagi," tambahnya.

"Saya kesal, dan saya balik, saya mahu buang."

abu bakar mohd rashid penarik beca 0808081Di lambang itu, imej muka harimau digantikan dengan "muka anjing yang sedang menyalak", perkataan Allah digantikan dengan "simbol wang", perkataan Muhammad (dengan perkataan bahan letupan 'C4') dan lambang di puncak mahkota (simbol Zionisme).

Menurut wartawan sambilan itu, lambang PDRM yang diubah itu diambil dari laman web lain - bagaimanapun beliau tidak menyebutnya.

Beliau dibebaskan dengan ikat jamin RM10,000 dan dikehendaki melapor diri di ibu pejabat polis yang sama pada 20 Ogos jam 10.30 pagi.

Beliau disambut oleh isterinya Salwah Abd Samad dan empat rakannya di balai tersebut kira-kira 5.40 petang tadi.

Ketua Polis Negara Tan Sri Musa Hassan berkata gambar anjing pada lambang PDRM "satu percubaan untuk menghasut orang ramai membenci polis".

Beliau dilaporkan berkata, polis yang memandang serius cubaan itu akan mengambil tindakan tegas terhadap pihak yang cuba mencemar imej dan kredibiliti pasukan itu.

Menurut penulis blog itu, beliau ditahan oleh tujuh anggota polis yang diketuai oleh ASP Hazizi Abdul Samad, yang juga pegawai penyiasat kesnya.

Laporan Bernama menyebutkan, beliau ditangkap di rumahnya pada pukul 10 malam di Taman Koperasi Polis, Gombak bagi membantu siasatan mengikut Seksyen 4(1) Akta Hasutan 1948.

Penulis itu kemudian ditahan di ibu pejabat polis daerah Sentul dan disiasat di ibu pejabat polis bahagian jenayah perdagangan.

penarik beca sang kutu website blogspot 070808Mengulas artikelnya tentang sistem pengurusan data polis yang didakwanya didalangi oleh kongsi gelap, beliau bertegas mempertahankan haknya untuk bersuara.

"Dalam siasatan, saya mempertahankan hak saya untuk menulis seperti yang terdapat dalam posting itu."

Artikelnya itu, yang mengulas satu tulisan Raja Petra Kamarudin, turut mendakwa seorang berpangkat Datuk, bekas pegawai tinggi polis Bukit Aman, terlibat dengan pengurusan data tersebut.

Katanya, beliau berpuas hati dengan layanan polis yang profesional dan berhemah.

Siasatan itu dipercayai susulan laporan polis terhadapnya. Bagaimanapun, sewaktu siasatan, beliau tidak ditunjukkan aduan polis tersebut.

Menurutnya lagi, komputer peribadinya dirampas sewaktu serbuan polis itu.

Jika polis memulangkan komputer itu, tambahnya, beliau akan membuang lambang tersebut dari blognya.

"Jadi sekarang saya patah tangan. Saya sekarang tidak dapat nak ubah (buang) dari blog sebab saya patah tangan kerana komputer saya dirampas," katanya.

Bagaimanapun, tambahnya, memandangkan beberapa komputer yang dirampas sebelumnya tidak dipulangkan, Abu Bakar tidak berharap barang miliknya itu akan dikembalikan oleh polis.

Semalam polis mereman Abu Bakar untuk sehari bagi melanjutkan siasatan ke atasnya.

Polis sebelum ini pernah menahan beberapa penulis blog termasuk Raja Petra yang terkenal dengan blog Malaysia Today.

No comments: