Tuesday, July 1, 2008

Xavi Pemain Terbaik Euro 2008

VIENNA, Austria - Persekutuan Persatuan Bola Sepak Eropah (UEFA) memilih Xavi Hernandez sebagai Pemain Terbaik Euro 2008 selepas Sepanyol menang 1-0 ke atas Jerman pada perlawanan akhir, semalam.

Selain itu, UEFA juga memilih sembilan pemain Sepanyol dalam senarai 23 pemain skuad Euro 2008.

Tiada tempat buat Cristiano Ronaldo dalam skuad Euro 2008 walaupun bintang Portugal itu menjaringkan 34 gol untuk Manchester United musim lalu dan calon utama untuk anugerah Pemain Terbaik Persekutuan Bola Sepak Antarabangsa (FIFA) selepas dia gagal menghasilkan prestasi terbaik.

Andy Roxburgh, bekas jurulatih Scotland yang mengetuai Jawatankuasa Teknikal UEFA berkata, kemampuan teknikal pemain Sepanyol itu di sepanjang kejohanan mulai 7 hingga 29 Jun lalu telah memberikan kejuaraan kepada pasukan bimbingan Luis Aragones.

"Kami memilih Xavi kerana dia menjadi lambang corak permainan Sepanyol.

''Dia sangat berpengaruh dalam seluruh penguasaan bola, hantaran dalam menentukan corak permainan pasukan,'' kata Roxburgh sehari selepas perlawanan akhir Euro 2008 di Stadium Ernst Happel, Vienna.

Roxburgh menjelaskan, sembilan ahli jawatankuasa teknikal yang terdiri daripada bekas jurulatih pasukan kebangsaan seperti Gerard Houllier dan Roy Hodgson, tidak menyenaraikan para pemain dari pasukan yang tersingkir di peringkat kumpulan seperti Perancis.

Menjelaskan lebih lanjut mengenai Ronaldo yang tidak terpilih dalam skuad pilihan, Roxburgh berkata, pemain itu merupakan anggota pasukan Portugal yang mempamer aksi menarik hingga ke suku akhir tetapi tewas 2-3 kepada Jerman.

Nama Ronaldo akan disenaraikan jika pasukannya mara ke separuh akhir dan dia beraksi kemas.

Cuma dua pemain Portugal tersenarai dalam senarai pasukan pilihan Euro iaitu pemain pertahanan Jose Bosingwa dan Pepe.

Naib juara Jerman, yang mara ke final buat kali keenam Euro namun tidak pernah memenangi kejohanan antarabangsa sejak Euro 1996, mempunyai tiga pemain dalam senarai skuad pemain iaitu pertahanan Philipp Lahm, ketua pasukan Michael Ballack dan pemain tengah Lukas Podolski yang menjaringkan tiga gol.

Hanya seorang pemain Itali yang tersenarai iaitu penjaga gol Gianluigi Buffon.

- AP

No comments: