Monday, September 22, 2008

Kerajaan baru tetap berasaskan pelbagai kaum

KUALA LUMPUR, 22 Sept (Hrkh) - Naib Presiden PAS, Mohamad Sabu menyangkal dakwaan bahawa akan wujud ketegangan dan mencetuskan suasana tidak baik kepada perniagaan dan ekonomi jika semua parti berasaskan kaum Cina berpihak kepada pembangkang.
Iklan




Beliau berpendapat sokongan daripada kaum Cina kepada pembangkang dewasa ini menunjukkan bahawa masyarakat tersebut inginkan sebuah kerajaan baru ditubuhkan di negara ini.

"Tidak timbul soal sokongan kepada pembangkang kerana orang Cina sekarang menyokong kerajaan yang bakal ditubuhkan," kata beliau.

Selain itu beliau turut menyangkal dakwaan Naib Presiden MCA, Dato' Donald Lim Siang bahawa hanya parti berasaskan orang Melayu menjadi parti memerintah jika semua parti kaum Cina menyokong pembangkang.

"Bila ditubuhkan kerajaan baru, ianya masih kerajaan yang pelbagai kaum bukan hanya dikuasai Melayu," tambah beliau lagi.

Mohamad juga kesal kerana Naib Presiden MCA itu cuba mengalihkan perhatian terhadap keretakan dalaman MCA kepada sesuatu perkara yang langsung tidak menjadi isu.

Dalam laporan akhbar Utusan Malaysia hari ini, Naib Presiden MCA, Dato' Donald Lim Siang Chai dilaporkan berkata akan wujud ketegangan dan mencetuskan suasana tidak baik kepada perniagaan dan ekonomi jika semua parti berasaskan kaum Cina berpihak kepada pembangkang dan hanya parti berasaskan orang Melayu menjadi parti memerintah.

Sementara itu Ketua Dewan Pemuda PAS Pusat, Salahuddin Ayub pula berpendapat kenyataan Donald Lim Siang itu mengambarkan satu sikap perkauman yang sempit.

Beliau juga menjelaskan bahawa kenyataan itu mengambarkan bahawa MCA kini berada dalam keadaan terdesak dan parti tersebut tidak memahami erti demokrasi yang sebenarnya.

"MCA sebenarnya menghadapi masalah yang sama dengan Umno iaitu parti itu juga sedang menuju kehancuran," kata beliau.

Salahuddin juga menegaskan bahawa pendapat yang dikeluarkan oleh Naib Presiden MCA itu mengambarkan bahawa MCA sebenarnya merupakan sebuah parti chauvenist Cina.

"MCA sering menuduh DAP sebagai parti chauvenist Cina sedangkan hakikatnya mereka yang bersifat begitu," tegas beliau.

Beliau turut menegaskan bahawa MCA dan Umno adalah merupakan dua buah parti yang sering mewujudkan masalah kaum di negara ini. - mks._

No comments: