Friday, April 8, 2011

Sabar saudaraku...

Menitis air mata aku melihat baby yg tak berdosa dikapankan depan mata aku sendiri. Ibunya masih di wad ICU kerana sakit drh tggi. Aku nak cerita kisah saudara aku yang terpaksa berpantang tanpa baby 2 tahun berturut2.

Tahun lepas ms aku mengandungkan si ikram, dia mengandung jgk. Aku masih igt lg terserempak dgn dia kat klinik. Terkejut aku tgk dia tak bersalin lagi sdgkan aku rasa dah smpai due. Dia cuma cakap dlm nada gurau yg anaknya nak menyambut tahun baru. Nampak dia aktif mcm biasa. Beberapa hari lepas tu dpt berita yang anak dlm kandungannya meninggal 3jam sebelum bersalin. Diceritakan anaknya lemas. Wallahua'lam... aku tak berani tanya lanjut sebab takut dia sedih...

Rabu lepas sekali lagi dia kehilangan babynya. Kali ni kisah dia agak kritikal kerana dia dimasukkan ke icu sebab darah tinggi. Anaknya tak dpt diselamatkan. Dia tak sedar diri utk beberapa hari dan bila sedar darahnya naik lg sebab tahu yg anak nya meninggal. Aku tak tahu nak gambarkan perasaan dia. Mesti terlalu sedih dan tekanan yang terlampau. Dia mesti kuat. Dia ada 2 org anak lagi yg sdg membesar. Dia mesti teruskan hidup demi anak2 nya. Pastinya baby yg dah pergi mengadap Ilahi setia menunggunya disyurga... Indahnya kisahnya kat akhirat nnt.

Aku speachless bila igt kisah dia ni. Tak tahu nak ckp dan tak tahu nak nasihatkan dia suruh bersabar ke camne. Sebab aku tak layak nak nasihat mcm tu. Aku tak penah alami dan aku tak nak alami pengalaman tu. Aku tak kuat. Yang aku boleh buat cume aku berdoa moga Allah berikan mereka sekeluarga kekuatan dan semangat untuk terus hidup. Anggaplah semua dugaan ni tiket utk ke syurga.


No comments: