Wednesday, May 27, 2009

Apabila Isteri ditinggalkan...


Sana sini bercakap tentang ustaz Akhil Hay dan Waheeda. Tak tahulah apa yang Ustaz akhil fikirkan sampaikan tergamak meninggalkan isteri dan anak-anak. Aku malas nk cakap pasal mereka. Kalau betul dia dan Ustaz dah berkahwin, berterus terang saja. Tapi mereka masih menafikan. Tapi, kalau tak berkahwin, apa hukumnya keluar berdua menonton wayang dan duduk bersiar di tepi pantai?

Aku tak tahu kenapa aku nak komen pasal mereka. Rasa mcm buang masa saja. Tapi tujuanku tak lebih dari menasihati dan memperingati pada kaum isteri.

Kesian pd isteri2 yang ditinggalkan suami. Sebab tu isteri2 mestilah beringat selalu. Mesti ada simpanan sendiri. Bila terjadinya apa2, kat mana nak amik duit untuk perbelanjaan harian kan? Tulisan aku kali ni bukan untuk menuding jari pada kesilapan siapa2. Cuma peringatan isteri-isteri di luar sana agar berhati-hati selalu.

Seperti yang kita sedia maklum, dalam Islam memang dibenarkan berkahwin lebih dari satu. Tapi, biarlah dengan cara yang betul. Bukan membelakangkan isteri dan anak-anak. Kes Norman Hakim dan Akhil Hay sama saja. Dua2 tak pulang ke rumah. Sebenarnya, kalau suami dah jarang balik, para isteri bawak-bawaklah sedar diri. Pasti ada sesuatu. Jadi, bijak lah berfikir dan matanglah bertindak.

Untuk para suami, jika anda dah terdetik untuk berkahwin lagi, bawalah berbincang dengan isteri. Isteri ada perasaan untuk disayangi dan dihormati oleh suami. Jangan hanya kerana cinta, hubungan yang dulunya jernih menjadi keruh. Jangan sesekali melakukan hubungan cinta dibelakang isteri.

Sebenarnya ada beberapa punca bermulanya keretakan rumahtangga. Aku akan listkan satu demi satu:

1. Isteri dan suami mementingkan kerja - Isteri dan suami jarang berjumpa dan lebih kerap bersama 'orang luar'.
2. Rakan sekerja bertukar menjadi teman rapat - awas! ini adalah suatu permulaan! Jika sudah terdetik di hati ada bunga2 cinta atau istilah teman tapi mesra, elakkanlah. Cuba cari jalan keluar untuk merenggangkan hubungan teman tapi mesra itu.
3. Isteri tidak menghiraukan keperluan dan kehendak suami. - Lebih kan anak2 dan keperluan suami terabai.
4.Suami Isteri tidak berbincang dan menyelesaikan masalah secepatnya- Lebih suka memendam rasa dan meluahkannya ke pihak ke3... akhirnya, pihak ketiga ambil kesempatan.
5. Tiada anak- Suami biasanya akan menjadikan alasan yang kukuh untuk mencari lain.


Akhir sekali kembalilah kepada Yang Satu. Kukuhkan iman dan taqwa. Kalau ada iman, suami dan isteri tak akan tergamak berlaku curang. Poligami dibenarkan. Jadi, carilah penyelesaian yang baik.




No comments: